Vaccinarea a devenit în ultimii ani un subiect foarte controversat.

Pentru mine vaccinarea este singura modalitate de a ține o boală ”sub frâu” sau a o eradica.

Astăzi vorbesc despre turbare sau rabie. O boală pe care o avem în continuare în România și care poată să aibă focare în orice moment.

De TURBARE se MOARE!

NU există TRATAMENT!

Turbarea este o ZOONOZĂ, adică este o boală care se transmite de la animale la oameni prin mușcătură! Rabia (turbarea) este o boală infecțioasă virală a mamiferelor cauzată de un virus. Virusul rabic se găsește în saliva animalelor și afectează sistemul nervos central (creierul și măduva spinării) atât la oameni cât și la animale.

Animalele infectate cu virusul rabic pot răspândi boala prin intermediul salivei.

Avem legislație care reglementează măsurile de prevenire și control al rabiei la animalele sălbatice și domestice.

”Norma sanitară veterinară din 28 Martie 2008 privind măsurile generale de prevenire și control al rabiei la animalele domestice și sălbatice

Articolul 4

Pct. e) se izolează animalele domestice care au mușcat sau zgâriat persoane sau alte animale din zona de protecție și le ține sub observație o perioadă de 14 zile, conform instrucțiunilor prevăzute în anexa nr. 4;

Anexa 4 la norma sanitară

Instrucțiuni privind punerea sub observație sanitară veterinară pentru rabie a animalelor

• Câinii și pisicile care au mușcat sau au zgâriat persoane, precum și câinii și pisicile cu simptome suspecte de rabie care au mușcat sau au zgâriat persoane ori alte animale sunt puse sub observație sanitară veterinară, în condiții de izolare și securitate strictă, în cuști sau în boxe; în raport cu posibilitățile locale de asigurare a acestor condiții, ținerea sub supraveghere sanitar veterinară se face la domiciliul proprietarului sau la sediul unităților medicale de asistență.
  • Câinii și pisicile care se țin sub observație sanitară veterinară sunt examinați clinic, în mod obligatoriu, de către medicul veterinar de liberă practică.”
  • Vaccinarea antirabica la câini și pisici se face anual conform legislațieie din România.
  • Am spus deja ca este o zoonoză, asta înseamnă că oamenii se pot îmbolnăvi de la animale turbate, dăcă sunt mușcate de acestea. Oamenii se pot îmbolnăvi în urma mușcăturii produse de animale salbatice cat si domestice.
  • Ocazional, virus se poate transmite și prin intermediul animalelor de companie, cum sunt pisicile sau câinii, însă asta se întâmplă foarte rar pentru ca cei mai mulți proprietari de animale de companie își vaccinează anual animalele.
  • Perioda de incubație a virusului rabic este de 15-60 de zile, timp în care animalul poate să dezvolte una din cele două forme: forma furioasă și forma paralitică.
  • Prevenirea rabiei se face doar prin vaccinare!

Medic veterinar, Karla Radi-Ciupercă